- att gå i skolan




jag trivs väldigt bra i skolan, det får jag säga. visst är det mycket att göra, fast jag får ändå säga att jag överlever. nackdelen med att plugga är att man inte har några pengar att röra sig med. det räcker att man har en hyra, räkningar, och behöver betala mat, så är pengarna nästan slut. och det här med att kunna roa sig någon gång på fritiden, det är ingenting man har råd med.
däremot är jag glad att jag inte behöver köpa någon kurslitteratur, för i så fall hade jag haft 0 kr kvar på kontot efter det.

jag har hört att de har sänkt fribeloppet, som motsvarar den högsta summan man får tjäna ifall man jobbar samtidigt som man pluggar och får bidrag/lån. och jag har fortfarande inte förstått hur det ska spela någon roll, eftersom det är ett eget val man gör när man tar studielån.

det värsta av allt är att jag får 0 kr från CSN i december, och det är ju trevligt. jag har visserligen ett jobb, men jobbar två dagar i månaden..
hade jag bott själv hade jag inte klarat det ekonomiskt.

jag blir oerhört upprörd över det här, för jag förstår inte att de kan komma med ett argument och mena på att de extra pengarna vi fick i augusti, skulle vi ha sparat till december. varför fick vi dom då i augusti?!
jag ska hurra högt och fira den dagen då jag har gjort slut med CSN för alltid. tack.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag ska också fira som faan när jag gjort slut med CSN. Tyvärr är jag nog fast i detta förhållande i många många år framöver... Är det inte så att man ska ta sig ur förhållanden där man inte mår bra? Ngt tips på hur man kan bryta med CSN nu???

Postat av: Johanna

Varför klaga? Tänk på att du FÅR pengar i bidrag, helt gratis. Du betalar ingenting för din utbildning som är kostnadsfri enligt svensk lag. Istället för att klaga så kanske du ska värdera den otroliga förmån du har, att du kan välja en utbildning och får bidrag för att genomföra den.

2009-11-18 @ 19:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback