- johanna tycker att jag klagar

Postat av: Johanna

Varför klaga? Tänk på att du FÅR pengar i bidrag, helt gratis. Du betalar ingenting för din utbildning som är kostnadsfri enligt svensk lag. Istället för att klaga så kanske du ska värdera den otroliga förmån du har, att du kan välja en utbildning och får bidrag för att genomföra den.

 

Svar:

Ja, varför ska jag klaga? Kanske för att jag tycker att framförallt CSN har ett otroligt korkat system. Visst får jag pengar i bidrag, men jag får ju ändå så pass lite pengar att jag inte ens når gränsen som definierar existens minimum.
Säger jag att jag inte är glad över att få gå en "kostnadsfri" utbildning och över att jag FÅR pengar i bidrag? Nej, jag tänkte väl det.
Jag klagar mest på CSN faktiskt, och då jag lånar pengar från dom borde jag få avgöra när jag vill ha pengarna och inte, och framförallt då det slutar i att det blir en månad då jag inte ens får ett litet korvöre.
Men varför klaga, vi har ju fred i Sverige.


Kommentarer
Postat av: Lina

Får och får, det största delen är ju ändå lån som ska betals tilbaka med en hög ränta. Precis inte ens tillsammans med lånet när man som student upp till existensminimum... Man kanske ska tänka på att de som sitter i fängelse i sverige får läsa sin utbildning GRATIS. Alltså dess ohederliga människor kommer ut ur fängelset med en utbildning UTAN en massa lån att betala tillbaka. MEdan vi hederliga människor har ett stort jäkla lån resten av livet.... Känns det rättvist??? Neee inte direkt!

Postat av: Henrik

Pengar får vi från staten -alltså från oss varandra skattebetalare. CSN är 'bara' organisationen som fått förtroendet att administrera skattepengarna men personligen skulle jag ha större förtroende för Fannie Mae. Att handläggarna dessutom jobbar efter parollen "'kunden' har alltid fel" gör inte saken direkt bättre. Att man blir sur på det senare innebär ju inte direkt att man inte ser helheten Jennie.



Å andra sidan får man ju hålla nån slags höjd: Lina, jag känner inte dig (heller) men jag tror nog att vi båda hellre pluggar i frihet med lån än utan i fängelse. Om den kostnaden innebär att man bryter ett kriminellt beteende (vilket jag tro det gör) så är det en kostnad jag är beredd att betala för.

2009-11-19 @ 19:24:58
Postat av: Lina

Henrik: Skälvklart pluggar jag hellre i frihet men jag tycker ändå att det slår helt fel! Varför få en fördel av att man betett sig illa?? Men visst kan det bryta ett beteende så är det väl ändå nått gott det för med sig.

2009-11-20 @ 17:42:47
Postat av: emma

Hej hjärtat!

Här var det livat!

Jag är beredd att hålla med många här... men en sak jag gärna vill ta upp är det här med att jobba samtidigt som man pluggar. Endast med csn:s bidrag klarar du inte hyra, mat, hemförsäkring, mobil (om du nu valt att ha en sån, för det kan ju vara roligt att prata med föräldrar, vänner, släkt m.fl. ngn gång), ja, utgifterna är oftast fler än man tror. Och visst kan man klara sig på föräldrar eller sparade pengar, men personligen hade jag inte velat leva på mina päron när jag valt att flytta hemifrån och visa att jag kan klara mig själv. Att behöva ta från sparade pengar som kan behövas senare i livet känns inte heller bra... Pengar är alltid välkomna oavsett, inget ont om att få pengar... men ENDAST bidrag klarar man sig inte!!! Att ta ett lån är ett måste för att överleva. Efter att ha pluggat snart 5 år har jag upptäckt att lånet heller inte alltid räcker... existensminimum funkar inte!! Jag valde att jobba lite extra, någon dag/vecka... men då gäller helt plötsligt andra regler. Vi får inte jobba FÖR MYCKET för då är det inte bara dags att betala tillbax lån när den dagen kommer, utan även bidraget... Vad är detta för regel/lag? Ena stunden så är det hur bra som helst att vi studenter jobbar vid sidan om och kommer ut i arbetslivet, andra sidan måste man hålla koll på hur mycket pengar man tjänar så man inte tjänar "för mkt"! Va fan rent ut sagt!! Helt jävla sjukt är det! På sommaren får vi inte ens några pengar, och ändå ska det räknas in!! Detta innebär att du i princip MÅSTE jobba! Nej, csn och deras dåliga service och bemötande inkl. dessa regler och lagar som Sverige har i vissa fall kan ju dra åt... inte undra på att folk hoppas av sina utbildningar...

2010-01-02 @ 09:34:37
URL: http://misslilstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback