- orkanen gustav

nu vet jag!! har ju undrat här ett tag varför orkanen gustav heter just "gustav"..det känns mest som ett svenskt namn, inget de använder sig av på andra sidan atlanten med andra ord. har dock precis fått reda på att orkanerna döps efter en redan förutbestämd lista av namn, och den här gången stod gustav på tur. tydligen är det "national hurricane center" som sedan 1953 har gjort listor med namn för att döpa orkanerna efter. listan är i bokstavsordning, vilket betyder att nästa orkan kommer heta något på "h", närmare bestämt "hanna". dessa listor återanvänds ifall det skulle bli så pass många orkaner på ett år, vilket betyder att ett namn kan återkomma. dock är det så att ifall ett av namnen kopplas ihop med en katastrof - typ katrina - så pensioneras namnet och återkommer inte.
har kollat igenom listorna som gäller fram till 2013, och jag har inte hittat mitt namn på en enda.

nyfiken på ifall ditt namn finns kvar? kolla listan -->
här


Kommentarer
Postat av: Lina

men nu e ju hanna redan påväg... vad blir dä nästa? ska kolla mitt namn med:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback